SLUŽBY NÁSLEDNÉ PÉČE

Poslání služby

Posláním služeb následné péče je poskytování podpory pro osoby závislé, kteří aktuálně procházejí léčbou závislosti či se ze závislosti zotavují. Služby následné péče jsou sociální službou, která těmto osobám poskytuje péči a podporu v procesu rehabilitace. Ambulance následné péče je klíčovým prvkem v komplexním přístupu k léčbě všech typů závislostí, poskytuje dlouhodobou podporu a zajišťuje, že klienti mají přístup ke zdrojům potřebným pro úspěšnou rekonvalescenci a integraci zpět do společnosti.

Cílové skupiny

Služby následné péče jsou určené osobám ve věkovém rozmezí ….., které se potýkají s určitým typem závislosti, a které procházejí léčbou této závislosti a nebo se z ní zotavují.

Cíle služby

Mezi cíle služeb následné péče je poskytnutí takové míry podpory cílové skupině, aby bylo dosaženo co možno nejlepších výsledků v procesu rehabilitace a psychosociálního uzdravení s ohledem na reálné životní podmínky jednotlivých uživatelů služby. Ambulance následné péče se soustředí na dlouhodobou spolupráci a prevenci relapsů.

Činnosti služby

  • Psychologická péče – Individuální poradenství, konzultace, práce na duševním zdraví a zvládání emocí.
  • Sociální služby – Pomoc s řešením sociálních problémů při hledání bydlení, zaměstnání nebo vzdělání.
  • Časová a prostorová dostupnost – založená na individuální dohodě.
  • Poradenství – Vzdělávání a podpora v oblastech prevence relapsu, zdravý životní styl, zlepšení sociálních dovedností.
  • Prevence relapsu – Strategie a techniky, jak se vyhnout návratu k užívání drog.
  • Edukace – Informace o rizicích užívání drog, zdravém životním stylu a možnostech léčby.
  • Spolupráce s jinými odborníky a organizacemi – Koordinace s dalšími zdravotnickými zařízeními, sociálními službami a neziskovými organizacemi zaměřenými na pomoc drogově závislým.

Zásady programu

  • Dobrovolnost – klient využívá služby následné péče na základě vlastní vůle (není nikým nucen).
  • Mlčenlivost – pracovníci nesdělují žádné informace o klientovi třetí osobě ani straně (viz etický kodex).
  • Časová a prostorová dostupnost – založená na individuální dohodě.
  • Rovný a individuální přístup – činnosti programu jsou poskytovány všem bez rozdílu pohlaví, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu či sexuální orientace, pokud svým chováním a jednáním neomezují a neohrožují sami sebe, ostatní klienty, pracovníky či efektivitu služby.
  • Dodržování práv klientů – program je realizován s důrazem na respektování vůle, ochrany důstojnosti, soukromí a dalších práv uživatelů služby.
  • Zplnomocňování uživatelů – podpora zvyšování nezávislosti a odpovědnosti klienta.
  • Bezplatnost – činnosti programu jsou poskytovány zdarma.